Strona internetowa Szkoły Podstawowej im. księcia Józefa Poniatowskiego w Wysokienicach

Wycieczka pięciodniowa - dzień 3

Środa 18 kwietnia. Tego dnia pobudka była nieco wcześniej. Po śniadaniu pojechaliśmy zwiedzać Jaskinię Niedźwiedzią w Kletnie. Tuż przed wejściem do jaskini była wystawa, na której oglądaliśmy kości niedźwiedzia jaskiniowego i zrekonstruowane zwierzęta. Pan przewodnik opowiedział nam, że w jaskini znaleziono kości wielu zwierząt: oprócz niedźwiadka jeszcze lwa jaskiniowego, hien, wilków i nietoperzy, ale wszystkie z wyjątkiem nietoperza wymarły. Znaleziska pochodziły z epoki lodowcowej. Dowiedzieliśmy się także, że jaskinia należy do najpiękniejszych w Polsce. Tworzy się ona przez wody opadowe przesączające się przez szczeliny i spękania stropu, wytrącające jej nadmiar i osadzające się w postaci stalaktytów, draperii, polew i kaskad. Przeciskaliśmy się między ścianami jaskini, podziwiając stalagmity i stalagmity. Niekiedy dochodzi do połączenia stalaktytu ze stalagmitem w kolumnę zwaną stalagnatem. Niektóre stalagmity miały śmieszne kształty - był np. świecznik, święty Mikołaj, krasnal, babka i jajka wielkanocne.

Następnie wspinaliśmy się na Śnieżnik, który ma 1426 m n.p.m. Droga była bardzo trudna, a do tego leżał śnieg. Na szczycie można było stanąć jedną nogą w Polsce, a drugą w Czechach. Wszyscy świetnie się bawili, robili sobie zdjęcia i na koniec stworzyliśmy z kamieni napis "Wysokienice". Później zwiedzaliśmy Lądek Zdrój - zabytkowy rynek z ratuszem i kolumną Maryjną.  Weszliśmy do najstarszego uzdrowiska „Wojciech”, gdzie piliśmy wodę z dwóch źródeł: Zdzisław i Skłodowska-Curie. Widzieliśmy piękny basen uzdrowiskowy w środku pijalni. Obok uzdrowiska  znajduje się park z białymi  ławkami, na których są umieszczone tabliczki z cechami ludzi, np. „sympatyczna”, „życzliwa” itp. Po zwiedzaniu wróciliśmy do pensjonatu.

Ten dzień bardzo nam się podobał, ponieważ zdobyliśmy szczyt Śnieżnika, widzieliśmy najpiękniejszą jaskinię w Polsce i mogliśmy przebywać w towarzystwie kolegów i koleżanek.

[Lilka Koczywąs, Kasia Szochner, Rafał Kozłowski]

InfoM@t 2018 - podsumowanie

26 kwietnia w Szkole Podstawowej nr 1 w Koluszkach odbyło się podsumowanie 5. edycji Międzypowiatowego Konkursu Matematyczno-Informatycznego InfoM@t 2018. Nasze reprezentantki: Natalia Krysiak i Kinga Matysek otrzymały puchar za udział dla szkoły oraz upominki indywidualne i medale za udział w finale konkursu.

Po części oficjalnej uczestnicy obejrzeli przedstawienie interaktywne, podczas którego odbył się konkurs, w którym wzięli udział uczniowie – finaliści. Okazało się, że najwięcej punktów uzbierała Natalka i jeszcze dwóch innych uczniów. W dogrywce Natalka okazała się lepsza i wygrała nagrodę.

Smile Pani Urszuli Krysiak- mamie Natalki bardzo dziękujemy za możliwość udziału w podsumowaniu konkursu InfoM@t 2018 w Koluszkach.

Podwórkowe śpiewanie

25 kwietnia odbyła się kolejna audycja muzyczna, tym razem pt. „Podwórkowe śpiewanie”. Gościem specjalnym audycji był pan Leszek Sokołowski, który zagrał na banjo i mandolinie.

Podczas audycji uczniowie dowiedzieli się, czym była podwórkowa muzyka. Pan Leszek zagrał takie utwory, jak „Już taki jestem zimny drań”, „O starym Donaldzie i jego farmie”.

Uczniowie mieli okazję przypomnieć sobie cechy wspólne i różnice banjo i mandoliny. Oba instrumenty należą do instrumentów strunowych szarpanych. Mandolina ma 8 strun, a banjo- 5 strun.

Na zakończenie pan Leszek zaśpiewał i zagrał utwór pt. „Dziś panna Andzia ma wychodne”.

Turniej BRD 2018

24 kwietnia w Skierniewicach odbyły się eliminacje powiatowe XLI Ogólnopolskiego Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym. W eliminacjach wzięło udział 10 drużyn (Kowiesy, Złota, Bolimów, Lipce Reymontowskie, Wysokienice, nr 1 w Skierniewicach, nr 2 w Skierniewicach, nr 4 w Skierniewicach, nr 5 w Skierniewicach, nr 7 w Skierniewicach).  Naszą szkołę reprezentowała drużyna w składzie: Kinga Matysek, Agata Walas i Oliwia Krocz.

Uczestnicy turnieju rozwiązywali testy teoretyczne (test wiedzy i test skrzyżowań) oraz wykonywali zadania praktyczne: jazda rowerem po miasteczku ruchu drogowego, jazda sprawnościowa po torze przeszkód oraz zadanie z zakresu udzielania pierwszej pomocy.

W klasyfikacji ostatecznej nasze reprezentantki wywalczyły III miejsce. W nagrodę otrzymały puchar dla szkoły oraz indywidualne nagrody i podziękowania za udział w konkursie. Dodatkowo dziewczynki otrzymały nagrody ufundowane przez starostę skierniewickiego dla najlepszej drużyny z terenu powiatu. Bardzo cieszymy się z sukcesu naszej drużyny. Gratulujemy!!!

Smile Bardzo dziękujemy p. Alicji Walas - mamie Agatki za przywizezienie dziewczynek z konkursu ze Skierniewic.

Dzień Ziemi 2018

„Mamy tylko jedną Ziemię, a jej przyszłość zależy od każdego na pozór niewielkiego ludzkiego działania, zależy od każdego z nas”. 23.04.2018r. w naszej szkole odbył się apel z okazji  Dnia Ziemi.

Uczniowie klasy pierwszej z wielkim zaangażowaniem uświadamiali wszystkim, że wspaniałe dary przyrody trzeba wykorzystywać mądrze - tak, aby starczyło ich dla przyszłych pokoleń. Musimy być przyjaciółmi przyrody, zachęcali pierwszoklasiści - ekologami i dbać o  środowisko naturalne - nie tylko w tym jednym dniu, ale KAŻDEGO DNIA.

[K.Szkup]

O apelu z okazji Dnia Ziemi przeczytasz także www.szkolneblogi.pl/blogi/sko-wysokienice/dzien-ziemi-1/

InfoM@t 2018

23 kwietnia 2018 roku w Szkole Podstawowej Nr 1 w Koluszkach odbył się finał V edycji Międzypowiatowego Konkursu Matematyczno – Informatycznego InfoM@t 2018. W tym roku w eliminacjach szkolnych uczestniczyło 135 uczniów z 14 szkół województwa łódzkiego. W finale wzięło udział po dwóch reprezentantów ze zgłoszonej szkoły.

W eliminacjach szkolnych wzięło udział 5 uczniów naszej szkoły z klasy siódmej. Uczniowie rozwiązywali test online, który składał się z 10 zadań matematycznych oraz 10 dotyczących informatyki. Najwięcej punktów zdobyły Kinga Matysek i Natalka Krysiak i to one reprezentowały naszą szkołę w Koluszkach.

W części finałowej konkursu uczniowie mieli do rozwiązania test matematyczno-informatyczny oraz 2 praktyczne zadania informatyczne i 4 zadania otwarte z matematyki. O tym, jak poszło naszym dziewczynkom w Koluszkach dowiemy się w czwartek - 26 kwietnia na uroczystym podsumowaniu konkursu. Trzymamy kciuki!

Smile Do Koluszek dziewczynki zawiózł p. Krzysztof Matysek - tata Kingi, za co składamy serdeczne podziękowania.

Wycieczka pięciodniowa - dzień 2

Program drugiego dnia wycieczki zapowiadał się bardzo ciekawie, bo mieliśmy spędzić go poza granicami Polski. We wtorek, zaraz po śniadaniu, pojechaliśmy drogą 100 zakrętów przez PN Gór Stołowych. Po policzeniu okazało się, że jest ich trochę więcej niż 100. Z zawrotem głowy dojechaliśmy do Muzeum Żaby w Kudowie Zdroju. Zobaczyliśmy tam różne eksponaty dotyczące tych płazów, od zabawek po ich preparaty. Zbiory obejmują około 3000 eksponatów, które pochodzą z 20 krajów i 6 kontynentów. Muzeum Żaby z pewnością wszystkich zainteresowało. Nauczyliśmy się również jak chronić te płazy. Następnie poszliśmy na spacer po Kudowie. Przechodząc przez park zdrojowy, widzieliśmy ciekawy płotek (oddzielający chodnik od jezdni) w formie pięciolinii z nutami oraz instrumenty muzyczne. Dowiedzieliśmy się, że Kudowa to miasto muzyki poważnej i że odbywają się tam Festiwale Moniuszkowskie. Weszliśmy także do jednego uzdrowiska, tam napiliśmy się wody leczniczej, jednak ani „Marchlewski”, ani „Śniadecki” nikomu nie smakowała.

Potem pojechaliśmy do czeskiego miasta Nachod nad rzeką Metują. W tym malowniczym  miasteczku zwiedziliśmy rynek z barokowym ratuszem  oraz XIV-wiecznym kościołem gotyckim, a także wspięliśmy się po 300 stopniach do renesansowego zamku, w którego fosie żyją dwa niedźwiedzie: Ludwik i Dasza.

Następnie wyruszyliśmy do czeskich  Adršpašskich Skál, czyli Skalnego Miasta, położonego tuż przy polskiej granicy. Byliśmy pod ogromnym wrażeniem  zbiorowisk skalnych, skupionych w pobliżu siebie i oddzielonych wąskimi dróżkami. Było tam bardzo dużo schodów. Widzieliśmy różne formacje skalne, np. głowa cukru, dzban, kochankowie, diabelski most, pirania i wiele innych. Wymagało to od nas uruchomienia wyobraźni, aby domyślić się co dana skała tak naprawdę przedstawia. Charakterystycznym miejscem w Skalnym Mieście jest Brama Gotycka, przez którą wchodzi się do skalnych wąwozów. Płynęła tam złoto-żółta rzeka, trochę miedziana. Wyżej było sztuczne jeziorko, po którym płynęliśmy łódką o nazwie ,,Titanic 2". Rejs był krótki, ale niezapomniany i  zabawny, gdyż mogliśmy ujrzeć różne postacie wystające z wody.  Był tam też wrak ,,Titanica 1".  Dużą frajdą dla nas wszystkich była również możliwość zrobienia zakupów w czeskim sklepie. Prawie każdy kupił słodycze. Trochę zmęczeni, ale bardzo zadowoleni wróciliśmy na obiadokolację do naszej bazy noclegowej.

[Amelka Rosa, Jagoda Walas, Tomek Bieliński, Karol  Stachecki, Mikołaj Supeł]

Wycieczka pięciodniowa - dzień 1

16 kwietnia wyruszyliśmy spod szkoły o godzinie 7.00 na południe Polski, a konkretnie do Kotliny Kłodzkiej. W wycieczce brali udział chętni uczniowie z klas 4 – 7 pod opieką wychowawców. Wiózł nas bardzo miły pan kierowca wygodnym autokarem.

Na początek zwiedziliśmy twierdzę pruską w Srebrnej Górze, gdzie dowiedzieliśmy się, jakie trudy niosło ze sobą żołnierskie życie, a niektórzy mogli nawet doświadczyć kar, jakie spotykały niesubordynowanych żołnierzy. Agata i Ola zostały zobowiązane do stawienia się w twierdzy na wezwanie w razie wojny (to oczywiście jeden z wielu żartów oprowadzającego nas przewodnika).

Następnie odwiedziliśmy Kłodzko, gdzie zwiedzając podziemną trasę turystyczną mogliśmy poznać historię miasta i życie jego mieszkańców. W stolicy Kotliny Kłodzkiej widzieliśmy także twierdzę, rynek z ratuszem, most porównywany do Mostu Karola w Pradze (przez podobieństwo umieszczonych na nim posągów). Poznaliśmy też historię przepowiedni pewnego jasnowidza, który mówił, że jeśli w dacie spotkają się trzy siódemki, to wilk się napije wody. Widzieliśmy tego wilka na murze jednej z kamienic, a ślady ogromnej powodzi na murach kościoła. Pełni wrażeń dotarliśmy do Stronia Śląskiego, gdzie w Willi Diana mieliśmy zakwaterowanie. Co dalej? Czytaj w następnym wpisie.

[M. Grefkowicz]

Zuzia na podium

9 kwietnia odbył się w naszej szkole XII Międzyszkolny Konkurs Matematyka w banku, w którym wzięło udział 32 uczestników z 12 szkół z powiatu skierniewickiego. Naszą szkołę reprezentowały uczennice klasy szóstej: Lilianna Koczywąs, Katarzyna Karcz i Zuzanna Karcz.

Konkurs składał się z 2 części: pierwsza dotyczyła pojęć bankowych, a druga polegała na rozwiązaniu 6 zadań matematycznych. Nasze reprezentantki pomyślnie przeszły część pierwszą. Po drugiej części okazało się, że odbędzie się dogrywka o III miejsce, w której wzięła udział Zuzia. Dogrywka okazała się dla Zuzi szczęśliwa - wywalczyła III miejsce.

Smile Gratulujemy Zuzi, a Kasi i Lilce życzymy powodzenia w kolejnych zmaganiach matematycznych.

Smile Dziękujemy sponsorom (Komisja ds Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gminie Głuchów, PKO Bank Polski oraz Starostwo Powiatowe w Skierniewicach), dzięki którym możliwy był zakup atrakcyjnych nagród i upominków dla uczestników konkursu.

Smile Serdecznie dziękujemy Radzie Rodziców (p. Anecie Kowalczyk, p. Bożenie Wielanek, p. Annie Jagiełło, p. Agnieszce Lipskiej, p. Katarzynie Stacheckiej, p. Monice Gromek) za przygotowanie poczęstunku dla uczestników i opiekunów.

O konkursie przeczytasz także www.szkolneblogi.pl/blogi/sko-wysokienice/xii-miedzyszkolny-konkurs-matematyka-w-banku/

TUTAJ przeczytasz artykuł "Sprawdzili matematyczną wiedzę" - z dn. 12 kwietnia 2018r.

Co to za instrument?

28 marca odbyła się kolejna w tym roku szkolnym audycja muzyczna. Tytuł minionego muzycznego spotkania to "Co to za instrument?" Uczniowie naszej szkoły okazali się dobrymi znawcami instrumentów muzycznych, gdyż bez większych trudności odgadli nazwę instrumentu, na którym grał muzyk p. Hubert Gruchała.

Bohaterem tego spotkania okazał się saksofon. Saksofon należy do grupy instrumentów dętych drewnianych. Nasi uczniowie mieli przyjemność wysłuchania m.in. takich utworów jak "Złoty motylek", czy "Na ulicy różanej".

Rada Wolontariatu u małego Antosia Kuby

Rok szkolny 2017/2018 jest Rokiem Wolontariatu. Nasza szkoła chciała również coś dobrego dla innych zrobić w tym roku. W styczniu szukaliśmy beneficjenta. Cała społeczność szkolna zgodnie orzekła, że pomożemy małemu Antosiowi, synkowi naszej absolwentki – pani Moniki, który urodził się z ciężko chorym serduszkiem i wymaga ciągłej opieki. Już w 10. dobie życia przeszedł trudną operację, a przed nim jeszcze wiele dni leczenia.

W czasie balu noworocznego wystawiliśmy puszkę, do której chętni mogli wrzucać datki, także wszystkie pieniądze uzyskane z malowania twarzy i włosów przekazano na ten cel. Niedawno wszyscy uczniowie starszych klas robili palmy wielkanocne, które SKO sprzedało na kiermaszach, a uzyskane fundusze zostały dołożone do ogólnej kwoty. W sumie udało nam się zebrać 730 złotych (336,71 zł w puszce, 210 zł z malowania, 178 zł za palemki).

Wszystko zostało skrupulatnie przeliczone przez nasze wolontariuszki.

W środę, czyli w ostatnim dniu nauki przed feriami świątecznymi pani dyrektor Alina Duda „zapakowała” do samochodu wolontariuszki z podarunkami i wybraliśmy się z wizytą do naszego beneficjenta. Pani Monika z mężem przyjęli nas bardzo ciepło, a mały Antoś z ciekawością się nam przyglądał. Dowiedzieliśmy się, że chłopczyk dobrze się rozwija i szybko nadrabia zaległości spowodowane chorobą i długim pobytem w szpitalu.

Życzymy dużo zdrowia Antosiowi i wytrwałości jego rodzicom. Dziękujemy wszystkim dobrym ludziom, którzy chcieli się włączyć do naszej akcji. I życzymy radosnych Świąt Wielkanocnych Smile

[M. Grefkowicz]

O wkładzie SKO w pomoc dla Antosia przeczytasz także www.szkolneblogi.pl/blogi/sko-wysokienice/akcja-charytatywna/

O pomocy dla Antosia przeczytasz w artykule z dn. 5 kwietnia 2018r. pt. "Ruszyli z pomocą". Kliknij TUTAJ