Strona internetowa Szkoły Podstawowej im. księcia Józefa Poniatowskiego w Wysokienicach

Apel z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja

W dniu 30 kwietnia w naszej szkole odbył się uroczysty apel z okazji 227 rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja. W swoim wystąpieniu uczniowie przybliżyli znaczenie tego wydarzenia w historii naszej ojczyzny. Przypomnieli tło historyczne wydarzeń z 3 maja 1791 roku i wyjaśnili, dlaczego jest to tak ważny dzień dla Polski. Usłyszeliśmy również piękne pieśni patriotyczne, które wzruszały i oddawały atmosferę tamtych dni. Program uroczystości został przygotowany przez uczniów klasy siódmej pod opieką nauczyciela historii p. Sławomira Leśniaka.

[S. Leśniak]

Kolorowe Strofki - wręczenie nagród

30 kwietnia w czasie apelu szkolnego odbyło się rozstrzygnięcie Konkursu Recytatorskiego „KOLOROWE STROFKI” i wręczenie nagród oraz dyplomów. Laureatami pierwszego miejsca w poszczególnych kategoriach zostali: Marta Lipska (kl. „0”), Radosław Bieliński (kl. I – II), Wiktoria Winiarska (kl. III – IV) i Natalia Popek (kl. V – VII). Miejsce drugie zajęli odpowiednio: Jagoda Antosik i Wojciech Kowalczyk ex aequo (kl. „0”), Anita Sarna (kl. I – II), Zofia Pawlik (kl. III – IV) oraz Zuzanna Karcz (kl. V – VII). Trzeciego miejsca w klasie „0” nie przyznano, natomiast w kategorii kl. I – II zajęła je Paulina Rosa, w kategorii kl. III – IV Magdalena Słodka, a w kategorii V – VII Natalia Dziąg. Ponadto jury przyznało wyróżnienia: Antoniemu Bielińskiemu, Bartłomiejowi Gromkowi i Karolinie Słodkiej z kl. „0”, Małgorzacie Wielanek z kl. I i Aleksandrze Kubiak z kl. IV. Nagrody zwycięzcom oraz dyplomy za udział wręczyła pani dyrektor Alina Duda. Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali również książeczki ufundowane przez SKO, za co serdecznie dziękujemy. Przypominamy, że laureaci pierwszego miejsca w każdej kategorii będą reprezentowali naszą szkołę w etapie gminnym w Głuchowie. Życzymy im kolejnych sukcesów.

[M. Grefkowicz]

Nauczyciel bibliotekarz w klasie 0

Baśnie i bajki cieszą się wielkim powodzeniem zarówno u dzieci jak i u dorosłych. Są dla wszystkich źródłem bogatych przeżyć i wrażeń, niezastąpionym sposobem wzbogacenia wyobraźni oraz pobudzania zainteresowania otaczającym światem ludzi i zwierząt. 27.04.2018r. w  klasie „0” odbyła się lekcja biblioteczna.

Dzieci wysłuchały bajki o przygodach Czerwonego Kapturka. Przedszkolaki wspaniale zinterpretowały morał bajki, jednocześnie stwierdzając, że nie można ufać obcym i należy przestrzegać rad rodziców. Bardzo dobrze poradziły sobie ze wszystkimi pytaniami, jakie zadawał im bibliotekarz. Prawidłowo także odgadywały rekwizyty w koszyczku Czerwonego Kapturka. Zadanie z puzzlami z postacią dziewczynki, które miały ułożyć, okazało się także bardzo łatwe dla naszych milusińskich.

[K. Szkup]

Kolorowe Strofki

27 kwietnia odbył się w szkole Konkurs Recytatorski „Kolorowe Strofki”, który organizujemy co roku jako eliminacje do powiatowego Małego Konkursu Recytatorskiego.

W bieżącej edycji wzięło udział 19 recytatorów z klas „0” – VII, którzy pięknie się zaprezentowali. W komisji konkursowej zasiadały: p. Małgorzata Grefkowicz – polonistka, jako przewodnicząca, p. Alina Duda – Dyrektor Szkoły, jako członek oraz Weronika Kowalczyk – przedstawicielka SU, jako członek komisji. W rolę konferansjera  wcieliła się Natalka Brocka z kl. VI, a zdjęcia możemy oglądać dzięki Kasi Karcz z sekcji fotograficznej SU. Rozdanie nagród nastąpi w poniedziałek 30 kwietnia. Trzymamy kciuki i wszystkim życzymy sukcesów.

[M. Grefkowicz]

Wycieczka do Płocka

W dniu 26.04.2018r. dzieci z klasy „0” i Punktu Przedszkolnego w Wysokienicach udały się na wycieczkę do Płocka. Pierwszym punktem naszego wyjazdu był spektakl w Płockim Teatrze pt. „ Królewna Śnieżka”. Jest to  jedna z najpopularniejszych baśni braci Grimm opowiadająca o Królewnie, która zmuszona do ucieczki przed złą macochą, trafia do leśnego domu krasnoludków. Znaną wszystkim dzieciom baśń grała  dwudziestoosobowa grupa płockich aktorów. O prawdziwie baśniowy klimat zadbał scenograf Marian Fiszer, a całości dopełniły  przepiękne piosenki ze znanej wersji animowanego filmu Walta Disneya. Dzięki krasnoludkom można było  powrócić w zaczarowany świat bajek.

Po spektaklu nasz kierowca Pan Bogdan przewiózł nas do sali zabaw Happy Park.

Happy Park to miejsce, w którym najmłodsi aktywnie i zdrowo pożytkowali pokłady nieskończonej energii, ćwiczyli umiejętności manualne jak również koordynację wzrokowo-ruchową i integrowali  się z rówieśnikami. Dwie godziny świetnej zabawy upłynęły nam bardzo szybko. W drodze powrotnej wstąpiliśmy do znanej restauracji, gdzie wszyscy uczestnicy zjedli swoje ulubione potrawy. Wycieczka się bardzo podobała, wszyscy wrócili zadowoleni, ale niektórzy bardzo zmęczeni.

[E. Hac]

Wycieczka pięciodniowa - dzień 5

Piątek 20 kwietnia to ostatni dzień naszej super wycieczki. Rano po śniadaniu udaliśmy się do Ząbkowic Śląskich, które dawno temu nazywały się Frankenstein. Widzieliśmy tam Krzywą Wieżę, która po trzęsieniu ziemi utraciła swój pion i odchyliła się o dwa metry. Następnie zwiedzaliśmy  ruiny średniowiecznego zamku z oryginalnym godłem Czech. Dowiedzieliśmy się tam, że zamek ten zaprojektował cesarz Karol III, ale nie ukończył jego budowy. Czternastu następnych właścicieli również tego nie zrobiło. Odwiedziliśmy również rynek z pięknym ratuszem i kościół św. Anny. Przechodziliśmy obok kamienic, na których były tabliczki z informacjami, kto w nich mieszkał lub co w nich było. Widzieliśmy z zewnątrz „Laboratorium Frankensteina”.

Po zwiedzaniu Ząbkowic Śląskich pojechaliśmy na basen ,,Aquarius’’ w Bielawie. Na to wszyscy czekali z niecierpliwością. Była  tam duża zjeżdżalnia. Znajdowały się trzy baseny: sportowy, dla starszych i dla młodszych dzieci. Można było posiedzieć w gorącym jacuzzi. Spędziliśmy tam dwie godziny na wspaniałej zabawie. A potem szczęśliwie wróciliśmy do domu.

Każdego dnia po śniadaniu komisja czystości (codziennie w innym składzie) sprawdzała porządek w pokojach. Wszędzie było czysto i ładnie, ale najlepiej dbały o porządek dziewczęta z klasy VII i one właśnie otrzymały w nagrodę lody w popularnej restauracji, ufundowane przez nasze SKO, za co bardzo dziękujemy.

Cała wycieczka była bardzo udana i już nie możemy się doczekać następnej.

[Ola Bielińska, Zosia Pawlik, Kinga Pietrzak, Nastka Rosa, Paulinka Szochner, Julka Antosik]

Wycieczka pięciodniowa - dzień 4

Wszyscy wyobrażaliśmy  sobie, że czwarty dzień naszej wycieczki do Kotliny Kłodzkiej będzie najfajniejszy, ponieważ zaplanowany był kolejny wyjazd do Czech. Nikt nie spodziewał się, że coś może pójść nie tak... A jednak...Okazało się, że wyciąg, którym mieliśmy wjechać na szczyt, jest nieczynny, co zaważyło na naszych planach na ten dzień. Mimo dużej niechęci postanowiliśmy, że wejdziemy na górę pieszo. Droga zajęła nam dwie godziny. Wchodziliśmy z nadzieją na zjazd ze 100 metrowej zjeżdżalni, ale po dotarciu na miejsce dowiedzieliśmy się, że ona jest również  zamknięta. Punktem kulminacyjnym naszej wyprawy na szczyt Slamenki (1116 m n.p.m.) była  wieża widokowa „Stezka v oblacich”, czyli „Podniebna ścieżka”, a w języku angielskim „Sky walk”. Po wejściu na tą 55- metrową konstrukcję podziwialiśmy piękne widoki, m.in. na Śnieżnik, którego szczyt zdobyliśmy poprzedniego dnia. Schodząc szlakiem narciarskim, przeżyliśmy różne przygody - stoczyliśmy wojnę na śnieżki (w kwietniu!), kilka osób zaliczyło upadek, a naszej koleżance Zosi weszła jaszczurka na nogę. W nagrodę za ten wyczyn dostaliśmy „ordery” w postaci czeskich lodów.

W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się przy wodospadzie „Wilczki" w miejscowości Międzygórze. Jest on największym i najwyższym wodospadem w Masywie Śnieżnika i jednocześnie drugim co do wysokości wodospadem w Sudetach.

Mimo zmęczenia wspinaczką mieliśmy jeszcze siły, by pograć w piłkę po obiadokolacji oraz  pobawić się na placu zabaw. A potem graliśmy w grę integracyjną. Byliśmy podzieleni na dwie grupy, których kapitanami były Zuzia i Jagoda. Konkurencje obejmowały trzy kategorie: „naj…”, sprawność sportowa oraz pytanie z wycieczki. Rywalizacja była ogromna, gdyż wszyscy chcieli zostać zwycięzcami. Wygrała drużyna Jagody. Wszyscy świetnie się bawili. Zabawa skończyła się dość późno, więc wszyscy wrócili do swoich pokoi i szybko zasnęli. Mimo tylu niespodzianek ten dzień  był jednym z najlepszych na naszej wycieczce.

[Natalka Dziąg, Oliwia Krocz, Olga Lipska, Zuzia Walas]

Wycieczka pięciodniowa - dzień 3

Środa 18 kwietnia. Tego dnia pobudka była nieco wcześniej. Po śniadaniu pojechaliśmy zwiedzać Jaskinię Niedźwiedzią w Kletnie. Tuż przed wejściem do jaskini była wystawa, na której oglądaliśmy kości niedźwiedzia jaskiniowego i zrekonstruowane zwierzęta. Pan przewodnik opowiedział nam, że w jaskini znaleziono kości wielu zwierząt: oprócz niedźwiadka jeszcze lwa jaskiniowego, hien, wilków i nietoperzy, ale wszystkie z wyjątkiem nietoperza wymarły. Znaleziska pochodziły z epoki lodowcowej. Dowiedzieliśmy się także, że jaskinia należy do najpiękniejszych w Polsce. Tworzy się ona przez wody opadowe przesączające się przez szczeliny i spękania stropu, wytrącające jej nadmiar i osadzające się w postaci stalaktytów, draperii, polew i kaskad. Przeciskaliśmy się między ścianami jaskini, podziwiając stalagmity i stalagmity. Niekiedy dochodzi do połączenia stalaktytu ze stalagmitem w kolumnę zwaną stalagnatem. Niektóre stalagmity miały śmieszne kształty - był np. świecznik, święty Mikołaj, krasnal, babka i jajka wielkanocne.

Następnie wspinaliśmy się na Śnieżnik, który ma 1426 m n.p.m. Droga była bardzo trudna, a do tego leżał śnieg. Na szczycie można było stanąć jedną nogą w Polsce, a drugą w Czechach. Wszyscy świetnie się bawili, robili sobie zdjęcia i na koniec stworzyliśmy z kamieni napis "Wysokienice". Później zwiedzaliśmy Lądek Zdrój - zabytkowy rynek z ratuszem i kolumną Maryjną.  Weszliśmy do najstarszego uzdrowiska „Wojciech”, gdzie piliśmy wodę z dwóch źródeł: Zdzisław i Skłodowska-Curie. Widzieliśmy piękny basen uzdrowiskowy w środku pijalni. Obok uzdrowiska  znajduje się park z białymi  ławkami, na których są umieszczone tabliczki z cechami ludzi, np. „sympatyczna”, „życzliwa” itp. Po zwiedzaniu wróciliśmy do pensjonatu.

Ten dzień bardzo nam się podobał, ponieważ zdobyliśmy szczyt Śnieżnika, widzieliśmy najpiękniejszą jaskinię w Polsce i mogliśmy przebywać w towarzystwie kolegów i koleżanek.

[Lilka Koczywąs, Kasia Szochner, Rafał Kozłowski]

InfoM@t 2018 - podsumowanie

26 kwietnia w Szkole Podstawowej nr 1 w Koluszkach odbyło się podsumowanie 5. edycji Międzypowiatowego Konkursu Matematyczno-Informatycznego InfoM@t 2018. Nasze reprezentantki: Natalia Krysiak i Kinga Matysek otrzymały puchar za udział dla szkoły oraz upominki indywidualne i medale za udział w finale konkursu.

Po części oficjalnej uczestnicy obejrzeli przedstawienie interaktywne, podczas którego odbył się konkurs, w którym wzięli udział uczniowie – finaliści. Okazało się, że najwięcej punktów uzbierała Natalka i jeszcze dwóch innych uczniów. W dogrywce Natalka okazała się lepsza i wygrała nagrodę.

Smile Pani Urszuli Krysiak- mamie Natalki bardzo dziękujemy za możliwość udziału w podsumowaniu konkursu InfoM@t 2018 w Koluszkach.

Podwórkowe śpiewanie

25 kwietnia odbyła się kolejna audycja muzyczna, tym razem pt. „Podwórkowe śpiewanie”. Gościem specjalnym audycji był pan Leszek Sokołowski, który zagrał na banjo i mandolinie.

Podczas audycji uczniowie dowiedzieli się, czym była podwórkowa muzyka. Pan Leszek zagrał takie utwory, jak „Już taki jestem zimny drań”, „O starym Donaldzie i jego farmie”.

Uczniowie mieli okazję przypomnieć sobie cechy wspólne i różnice banjo i mandoliny. Oba instrumenty należą do instrumentów strunowych szarpanych. Mandolina ma 8 strun, a banjo- 5 strun.

Na zakończenie pan Leszek zaśpiewał i zagrał utwór pt. „Dziś panna Andzia ma wychodne”.

Turniej BRD 2018

24 kwietnia w Skierniewicach odbyły się eliminacje powiatowe XLI Ogólnopolskiego Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym. W eliminacjach wzięło udział 10 drużyn (Kowiesy, Złota, Bolimów, Lipce Reymontowskie, Wysokienice, nr 1 w Skierniewicach, nr 2 w Skierniewicach, nr 4 w Skierniewicach, nr 5 w Skierniewicach, nr 7 w Skierniewicach).  Naszą szkołę reprezentowała drużyna w składzie: Kinga Matysek, Agata Walas i Oliwia Krocz.

Uczestnicy turnieju rozwiązywali testy teoretyczne (test wiedzy i test skrzyżowań) oraz wykonywali zadania praktyczne: jazda rowerem po miasteczku ruchu drogowego, jazda sprawnościowa po torze przeszkód oraz zadanie z zakresu udzielania pierwszej pomocy.

W klasyfikacji ostatecznej nasze reprezentantki wywalczyły III miejsce. W nagrodę otrzymały puchar dla szkoły oraz indywidualne nagrody i podziękowania za udział w konkursie. Dodatkowo dziewczynki otrzymały nagrody ufundowane przez starostę skierniewickiego dla najlepszej drużyny z terenu powiatu. Bardzo cieszymy się z sukcesu naszej drużyny. Gratulujemy!!!

Smile Bardzo dziękujemy p. Alicji Walas - mamie Agatki za przywizezienie dziewczynek z konkursu ze Skierniewic.